Dny Marianne: Sleva 20 % a dárek zdarma k nákupu nad 1200 Kč se slevovým kupónem

Moje prodejna
Centrum Chodov, Praha

Přírodní kosmetika: Pravda a mýty s vývojářkou Evou Horčíkovou

3. 9. 2023 autor: Petra Bečičková a vývojové oddělení

Zákazníci se nás stále častěji ptají na přírodní složení kosmetiky Manufaktura, proto vám přinášíme článek na téma přírodní kosmetiky, který vznikl z rozhovoru s naší milou vývojářkou – Ing. Evou Horčíkovou, která se vývoji kosmetiky věnuje již přes 40 let.

Přírodní kosmetika: Pravda a mýty s vývojářkou Evou Horčíkovou
Přírodní kosmetika: Pravda a mýty s vývojářkou Evou Horčíkovou

Vývojářka Ing. Eva Horčíková se vývoji kosmetiky věnuje přes 40 let. Pro Manufakturu vyvinula a do výroby zavedla téměř 200 receptur.

V tomto článku najdete odpovědi odbornice v oblasti vývoje kosmetiky na nejčastější dotazy od zákazníků z oblasti kosmetologie, mezi které patří např. „Je Manufaktura 100% přírodní kosmetika bez chemie / organická bio kosmetika / veganská kosmetika? Proč nemá česká přírodní kosmetika certifikáty CPK či ECOCERT?“

Dozvíte se také odpovědi na dotazy spojené s přírodní kosmetikou jako takovou – zda je vhodná na atopický ekzém, zda je lepší než běžná kosmetika z drogerií, jaké jsou trendy v přírodní kosmetice, i to, zda máme přírodní šampon na vlasy / přírodní sprchový gel / přírodní krém na obličej.

Co je přírodní kosmetika?

Pojmy jako přírodní kosmetika nebo biokosmetika naše legislativa nezná – každá certifikační značka si je definuje dle vlastních kritérií.“

Jednotná legislativa, která by pojem přírodní kosmetika či biokosmetika upravovala, u nás neexistuje a používání termínů přírodní / organická / bio kosmetika zákony nijak neomezují.

Ve světě existuje mnoho certifikačních organizací a standardů přírodní kosmetiky, v EU cca 14, jejichž požadavky na použité ingredience, způsob zpracování se částečně liší.

Obecně vzato by čistě přírodní kosmetika měla obsahovat maximum přírodních složek z rostlin či minerálů a naopak by neměla využívat rostlinné složky z geneticky modifikovaných rostlin, ropné produkty (nejčastěji označované jako Paraffinum Liquidum), Petrolatum atd., silikony, ethoxylované a silikonové látky, nano materiály, syntetická barviva, syntetické parfémy apod.

Ke konzervaci jsou povolené pouze určené konzervační látky, většinou přírodně identické. Jsou zakázány ingredience získané ze živých nebo poražených zvířat (výjimkou je včelí vosk, med, mléko, lanolín apod. – ty nemají za následek smrt živočicha).

Zároveň se od značek přírodní kosmetiky očekává, že zaručí netestování svých produktů na zvířatech. V EU se od roku 2009, resp. 2013, již kosmetické ingredience ani výrobky na zvířatech netestují, pokud existují alternativní metody testování. Ale toto platí pouze v EU.

Manufaktura vlastní certifikát Leaping Bunny (dříve známý jako Human Cosmetics Standard – HCS), který potvrzuje, že naše produkty včetně ingrediencí nejsou testovány na zvířatech nejpozději od roku 2006. Tento certifikát je stále důležitý, protože v některých zemích mimo EU se ingredience i kosmetické výrobky na zvířatech stále testují.

U přírodní kosmetiky se také maximálně využívají recyklovatelné obaly, minimalizuje se jejich množství a jejich výroba je udržitelná. A při výrobě kosmetiky se k dezinfekci produktů i obalů nepoužívá germicidní záření. (Některé standardy vyžadují, aby ingredience ve výrobku nebo jejich část byly organického původu.)

Co je BIO, ECO, Organic, Slow, Clean beauty?

„Non-toxic kosmetika je marketingový legislativně neplatný termín, protože v EU žádná kosmetika nesmí být toxická.“

Ve světě krásy se objevuje stále více nových trendů a s nimi spojených pojmů. Mnohé z nich však slouží primárně pro zviditelnění značek, které je používají.

Ve většině případů totiž neexistuje legislativa, která by nové trendy v kosmetice definovala a stanovila pro ně právně závazné standardy.

BIO / ECO / Organic kosmetika

U bio/eco/organic kosmetiky se obecně očekává velmi vysoký podíl složek přírodního původu a část ingrediencí pocházejících z ekologického zemědělství. Vysoký důraz se klade také na ekologické obaly.

Slow beauty

Slow beauty neboli pomalá krása je trendem, který se rozšířil především v období covidu. Definice jsou různé, shodují se však na využívání vysoce kvalitních a přírodních přípravků v duchu „méně je více“ – doporučuje se snižovat množství kosmetických přípravků na ty základní, které zajistí především očistu a hydrataci pleti.

Clean beauty, tzv. „non-toxic“ kosmetika

Clean beauty bývá nejčastěji definována jako „non-toxic“ kosmetika. Ve velké míře využívá přírodní ingredience a vymezuje se vůči používání parabenů, ftalátů, ropných látek, sulfátů a syntetických vůní. Oproti 100% přírodní kosmetice však uznává vybrané syntetické ingredience.

Každý výrobek uvedený v EU na trh musí mít provedené zhodnocení bezpečnosti s tím, že je vyhodnocen jako bezpečný pro zdraví lidí.

Non-toxic kosmetika se v médiích prezentuje jako kosmetika čistě přírodní, bez „chemie“, bez nebezpečných syntetických látek apod., to je ale nesmysl.

Je nutné si uvědomit, že vše kolem nás jsou chemické látky, včetně těch přírodních. Nebezpečné až toxické mohou být i mnohé přírodní látky jako jsou éterické oleje, jejichž součástí jsou mnohé nebezpečné alergeny.

Přírodní éterické oleje, které sami velmi rádi používáme, mají skvělé účinky, ale musí se používat opatrně a s rozmyslem a v bezpečné koncentraci, naopak mnohé syntetické látky mohou být i v koncentrovaném stavu bezpečné.

U nebezpečných látek, přírodních i syntetických, vždy záleží na použité koncentraci, na celkové formulaci a interakci s ostatními ingrediencemi, na způsobu použití apod. S tím vším se uvažuje při vývoji nového produktu a následně při hodnocení jeho bezpečnosti.

Sulfáty, ropné látky, syntetické parfémy, silikonové sloučeniny, některé parabeny a mnohé další látky, které jsou v médiích i mezi zákazníky na černé listině, jsou podle kosmetické legislativy povolené a do přesně stanovené koncentrace ve výrobku bezpečné pro zdraví člověka.

Certifikace a složení 100% přírodní kosmetiky

Nejlepším způsobem, jak poznat čistě přírodní kosmetiku, je podrobně číst složení výrobků, které je povinnou součástí obalu, zda neobsahuje některou z výše zmíněných ingrediencí. V dnešní době uvádí mnoho značek složení svých výrobků také na internetu.

O něco jednodušší cestou je orientace podle kosmetických certifikátů. Zákazníci, kteří chtějí používat přírodní kosmetiku, se mohou orientovat dle certifikátů společností a obchodních asociací jako např. CPK, COSMOS, ECOCERT, NaTrue, COSMEBIO, BDIH a další.

Tyto standardy jsou značně odlišné a nelze mezi ně dávat co do přírodnosti rovnítko. Ale zároveň to neznamená, že kosmetika bez jakéhokoliv z těchto certifikátů nemůže být přírodní a kvalitní.

Je pravdou, že kvalita přírodní certifikované kosmetiky bývá většinou nadstandardní a obsažené přírodní látky jsou člověku biologicky bližší než látky syntetické. Ale není pravdou, že tato kosmetika musí být účinnější a pro zákazníka vhodnější a že kožní snášenlivost přírodní kosmetiky je vždy lepší.

Manufaktura a certifikáty přírodní kosmetiky

„Kosmetické certifikace mají odlišná kritéria, ale obecně jsou založené na výčtu surovin a podmínek při výrobě, které se v kosmetice nesmějí využívat.“

Filosofií Manufaktury je přinášet zákazníkům vysoce přírodní kosmetiku, která je zároveň bezpečná a funkční (příjemná textura, roztíratelnost, vstřebatelnost apod.), účinná, šetrná k pokožce i přírodě, s lokálními ingrediencemi, voňavá a krásná na pohled.

Zdánlivě samozřejmý mix je však pro vývojáře v kosmetických laboratořích opravdu velkým oříškem. Výše zmíněné certifikáty by nás při tvorbě produktů bohužel často omezovaly.

Certifikace přírodní kosmetiky je omezující především ve využití parfemací, barviv (ačkoliv využíváme potravinářská barviva) i šetrných konzervantů.

Část produktů by podmínky certifikace splnila, ale získání certifikátů není naší prioritou. S certifikáty bychom některé z legendárních výrobků nemohli uvést na trh, přestože jsou skvělé a byla by škoda o ně zákazníky připravit.

Např. originální pivní šampon a jeho výjimečné účinky díky vysokému obsahu poctivého českého piva Ferdinand, které dodává vlasům svěží vzhled, lesk a objem.

Abychom pivo v šamponu mohli mít a zároveň zaručili trvanlivost výrobku, musíme použít šetrnou konzervaci – Phenoxyethanol, proti kterému je vedena nespravedlivá kampaň, i když byl ještě před pár lety povolen pro využití v certifikované přírodní kosmetice, ale nyní už není. Navíc se vyskytuje i v přírodě – např. v zeleném čaji a používá se hojně i ve farmacii – ve vakcínách.

Zákazníci zároveň milují nádhernou vůni, která tento šampon od samého počátku provází. Parfemace je však mixem složek esenciálních olejů a syntetických vonných olejů – pro označení 100% přírodní kosmetiky tedy nevhodná.

Na originální pivní šampon nedají zákazníci dopustit již více než 15 let. Prodalo se ho více než 1,5 milionu kusů.

Je Manufaktura přírodní kosmetika?

„Manufaktura záměrně není 100% přírodní, ale využívá ve vysoké míře přírodní suroviny a nabízí kvalitní a bezpečné produkty bez obsahu škodlivých látek.“

Naše kosmetika není 100% přírodní, ale je vysoce přírodní.

Manufaktura nepoužívá minerální oleje jako základ pleťových a tělových krémů, ani konzervaci za pomoci parabenů, ani silikony v šamponech, vlasových kondicionérech a maskách, i když to jsou látky pro výrobu kosmetiky povolené a bezpečné, ale našimi zákazníky nechtěné.

Naopak jako základ výrobků využíváme ve vysoké míře rostlinné oleje a široké spektrum výtažků z bylin, květin a ovoce, jejichž účinky jsou mnohdy stovky let ověřené našimi předky.

„Kvalita, funkčnost a bezpečnost pro nás bude vždy na prvním místě, proto se neobejdeme bez kvalitních a k pokožce šetrných konzervantů.“

Na smysluplném „zpřírodňování“ receptur soustavně pracujeme, ale s rozumem, protože přírodní automaticky neznamená kvalitnější, šetrnější, bezpečnější, účinnější nebo ekologičtější než syntetické.

Zároveň se však nechceme vzdát například parfemací, které jsou pro naši kosmetiku typické a umožňují nám nabízet pleťovou péči i s hypoalergenní parfemací. Nechceme se vzdát ani některých syntetických i přírodně identických aktivních látek, které mají vysokou účinnost (např. vitaminy, peptidy).

Konzervanty v kosmetice: Proč se používají

„Zdravotní rizika plynoucí z mikrobiologicky kontaminované kosmetiky jsou značně vyšší než riziko z možných nežádoucích reakcí na kvalitní konzervační látky, proti kterým je vedena někdy nespravedlivá mediální kampaň.“

Konzervační prostředky v kosmetice slouží k ochraně výrobku a tím i zdraví zákazníků před plísněmi, kvasinkami či bakteriemi, pro které jsou voda a některé přírodní suroviny v kosmetice ideální živnou půdou.

Manufaktura využívá maximálně šetrné, ale účinné konzervanty. Mnohé z nich jsou povoleny i pro využití v 100% přírodní kosmetice nebo potravinářství. Některé kosmetické výrobky bez obsahu vody nemusíme konzervovat vůbec – např. koupelové soli, balzámy na rty či pleťové a tělové oleje.

Výrobky je někdy možné konzervovat i jinými způsoby, ale např. některé rostlinné extrakty nebo jiné látky s antimikrobiální účinností bývají zase málo efektivní a takové výrobky jsou často mikrobiologicky znečištěné, a tím nevhodné.

Navíc musí být použita jejich vysoká koncentrace, což zase zvyšuje dráždivost produktů, mnohdy i jejich stabilitu. Výrobky lze také konzervovat např. lihem (v množství vyšším než 20 %), ten ale v této koncentraci pleť vysouší nebo např. přírodními éterickými oleji, ale ty bývají zase silně dráždivé a obsahují mnoho alergenů.

Pro koho není 100% přírodní kosmetika vhodná

„Opatrní byste měli být především u suché, citlivé a atopické pleti, u které mohou přírodní ingredience vyvolat alergickou reakci.“

Vždy záleží na konkrétním výrobku, ale obecně platí, že přírodní kosmetika nemusí být vhodná pro každý typ pleti.

Pleť s akné: Pozor na mastnější přírodní kosmetiku

Problematické pleti a pleti se sklonem k akné nemusí vyhovovat mastnější kosmetika s vysokým obsahem rostlinných olejů, která bývá pro značky 100% přírodní kosmetiky typická. Zároveň je výjimečně důležité zajistit mikrobiologicky čistou a stabilní kosmetickou péči.

Atopický ekzém: S čistě přírodní kosmetikou opatrně

Základem správné péče o atopickou pokožku je pravidelné promazávání a hydratace. Díky průběžnému doplňování vody a tuků z kosmetiky se zvyšuje ochranná bariéra pokožky.

Někteří atopici s využíváním 100% přírodních produktů nemají problém. Přírodní kosmetika s vysokým obsahem bylin na pokožce s atopickým ekzémem však může vyvolat alergické kožní reakce a podráždění.

U kosmetiky pro atopiky se doporučuje co nejjednodušší složení s co nejnižším alergenním potenciálem – ideálně bez obsahu esenciálních olejů, alkoholu a výtažků z rostlin způsobujících alergie.

Mnozí dermatologové nedají dopustit na nepřírodní přípravky na atopii založené na ropných produktech – parafínovém oleji či vazelíně, protože nemají téměř žádný alergenní potenciál a vytvářejí na pokožce ochranný film, který brání dehydrataci a průniku nevhodných látek a mikroorganismů z okolního prostředí, což je zvláště u atopické pokožky velmi důležité.

100% přírodní vs. běžná kosmetika

„Bezpečnostní listy k 100% přírodním esenciálním olejům potvrzují, že esenciální oleje mohou být ve vyšším množství vysoce toxické.“

O přírodní kosmetice existuje mnoho mýtů a polopravd. Např. je velmi rozšířený názor, že 100% přírodní kosmetika je nejlepší. Řada odborníků však zastává jiné stanovisko. Kvalitní kosmetika může být jak přírodní, tak i syntetická nebo vyrobená zároveň z přírodních i syntetických ingrediencí.

Největším problémem u čistě přírodní kosmetiky může někdy být zvýšená dráždivost kvůli obsahu alergenních přírodních látek (např. éterických olejů) či již zmíněná mikrobiologická nestabilita.

Známý Paracelsův citát je, že „každá látka může být jedem, záleží na množství“ (čili její koncentraci ve výrobku).

Např. často používaný a jinak skvělý 100% Tea Tree olej má v bezpečnostním listě uvedeno „ Toxický pro vodní organismy, dráždí kůži, zdraví škodlivý při požití“, a i horší věty, ale naopak v nízkých koncentracích, i když i tak může být pro někoho alergenem, má blahodárné účinky. A podobně to platí i o dalších látkách.

Dalším problémem u 100% přírodní kosmetiky může být nižší funkčnost či problematická viskozita, která má vliv na konzistenci a může způsobit její výrazně vyšší spotřebu než u konvenční kosmetiky, což je neekologické.

„Je přírodní kosmetika udržitelnější než běžná kosmetika? To se nedá jednoznačně říct.“

Spornou je např. výroba palmového oleje. Palmový olej je bezesporu velkou zátěží pro planetu, nicméně v současné době jde stále o jednu z nejvýtěžnějších plodin. Palmový olej se kromě potravinářství používá i pro výrobu mnoha kosmetických ingrediencí – např. tenzidů, emulgátorů, emolientů.
Pokud bychom tedy nahradili v kosmetice palmový olej jiným olejem, ekologická zátěž takového oleje by byla mnohem vyšší, protože by byla spotřebována daleko větší plocha orné půdy.

Důležitým aspektem udržitelnosti je také snaha o minimální spotřebu. Spotřebu ovlivňuje i konzistence, která bývá problémem u čistě přírodních mycích prostředků a šamponů – 100 % přírodní kosmetiky s řidší konzistencí může člověk nechtíc spotřebovávat zbytečně víc.

„Je-li produkt kvalitní a vysoce účinný, stačí jej používat v malém množství.“

100% přírodní kosmetika je také často limitována krátkými exspiracemi. Může se proto stát, že zákazník nestihne kosmetiku spotřebovat celou a část výrobku kvůli exspiraci vyhodí.

Kvůli ochraně životního prostředí a cenných přírodních zdrojů je někdy spíše na škodu nevyužít chytrou chemii.

V Manufaktuře se snažíme brát si z přírodní i konvenční kosmetiky to nejlepší – maximálně využíváme složky přírodního původu a v rozumné míře i kvalitní syntetické ingredience, které zvyšují bezpečnost, kvalitu a účinnost naší kosmetiky. Syntetické ingredience mohou být i ekologičtější, lze syntetizovat i látky přírodně identické, které přírodu šetří.

Parfémy a toaletní vody

Syntetické ingredience (např. v našich toaletních vodách) dokážou nahradit přírodní vůně, na jejichž výrobu je zapotřebí ohromné množství tun živých rostlin

Výhodou syntetických parfémů je to, že v nich mnohdy dokážeme omezit nebo vyloučit alergenní složky, zatímco v přírodních parfémech či éterických vonných olejích nikoliv.

Pokud by byly všechny parfémy přírodní, musela by se násobně zvýšit produkce květin pro výrobu parfémů, což by prohloubilo ekologické problémy spojené se zemědělstvím.

Místo přírodního kandelilového vosku z ohroženého druhu rostliny Candelilla Cera používáme slunečnicový vosk s příměsí syntetických vosků.

Balzámy na rty

V našich balzámech na rty najdete nepatrné množství syntetických ingrediencí – vosků kvůli tomu, aby nebyly příliš křehké za nízkých teplot.

Alternativou je přírodní vosk Candelilla Cera, který však pochází z ohrožené rostliny Euphorbia cerifera zahrnuté v CITES – Úmluvě o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy.

Místo kandelilového vosku proto používáme slunečnicový vosk s příměsí syntetických vosků se stejnými vlastnostmi.

Hliník v deodorantech

V deodorantech bývají sloučeniny hliníku Potassium Alum či Aluminium chlorohydrate. Tyto sloučeniny mají dostatečně velké molekuly, které nemohou proniknout skrz kůži do krevního řečiště. 

Bezpečnost obou sloučenin potvrdila řada toxikologických studií, v rámci kterých nebyl prokázán karcinogenní vliv na zdraví lidí.

„Zprávy o nebezpečnosti Potassium Alum a Aluminium chlorohydrate jsou vědecky nepodložené hoaxy.“

Hliník je kov, který se v zemské kůře vyskytuje v největším množství. Pitnou vodou a potravou přijímáme sloučeniny hliníku do organismu každý den přirozenou cestou. Z nedávných studií německého Spolkového institutu pro hodnocení rizik (BfR) opět vyplynulo, že použití sloučenin hliníku v kosmetických výrobcích (antiperspiranty, zubní pasty, rtěnky, opalovací přípravky) je pro člověka bezpečné.

Potassium Alum – přírodní kamenec

V deodorantech Manufaktura používáme pouze Potassium Alum (síran hlinito-draselný) – přírodní minerál kamenec, který je pro svou bezpečnost a přírodní původ povolen i v certifikované přírodní kosmetice (BDIH, ECOCERT, NaTrue atd.).

Kosmetika Manufaktura je formulována tak, aby na pokožku působila mírně a byla dobře snášena.

Přírodní kamenec se běžně používá v medicíně – v zubním lékařství, zvyšuje účinnost vakcín atd. Slouží také k čištění pitné vody, najdete ho také v kypřících prášcích do pečiva (E 522), po staletí se používá k zastavení krvácení po holení apod.

Potassium Alum je tedy látka bezpečná a z používání deodorantů s přírodním kamencem není potřeba mít žádné obavy.

Přírodní kosmetika a SLES

„SLES je jedním z nejúčinnějších a bezpečných tenzidů s vysokou pěnivostí a s výbornými mycími účinky.“

SLES je základní složkou většiny šamponů, sprchových gelů, pěn do koupele i zubních past.

Vyrábí se chemickou reakcí z rostlinných mastných kyselin (např. z kokosového oleje), přírodní kosmetika však tento způsob výroby neuznává.

Potenciální dráždivost a přílišné odmašťování pokožky, za které bývá SLES kritizován, lze velmi dobře odstranit díky kombinaci s jinými jemnými tenzidy (aktivními látkami), kondicionačními, hydratačními a domašťujícími složkami.

Např. kosmetika Manufaktura obsahuje mnoho přírodních aktivních látek jako je pravé pivo a víno, přírodní bylinné a ovocné extrakty, pšeničné proteiny, mandlový olej, přírodní glycerin, panthenol, beta-glukan atd.

Kosmetika Manufaktura bez SLES a sulfátů

„Kvalita, funkčnost a bezpečnost pro nás bude vždy na prvním místě, proto se neobejdeme bez kvalitních a k pokožce šetrných konzervantů.“

Několik našich výrobků obsahuje místo SLES jemnější surovinu Sodium Coco Sulfate (s bio certifikátem COSMOS, ECOCERT), která je nejčastěji používaným tenzidem přírodního původu v BIO kosmetice.

Bez SLESu jsou např. sprchové gely a šampony z řad Louka, Mrtvé moře či Sedmikráska, které jsou mimořádně jemné a vhodné i pro citlivou pokožku. Oproti produktům s obsahem SLES mají o něco vyšší cenu a přirozeně řidší konzistenci.

Nejjemnější variantou mycí kosmetiky je dětská řada Baby Friendly na bázi glukosidů, glutamátů a kokoamfoacetátů. Tyto bezsulfátové výrobky méně pění a odmašťují a jsou určeny především pro extra jemnou a citlivou pokožku miminek.

Kosmetika Manufaktura na tělo a vlasy bez SLES je mimořádně jemná a vhodná pro citlivou pokožku.

Nejnovější trendy v přírodní kosmetice

Největším trendem posledních let je bezesporu udržitelnost. A právě díky ní se zvedá popularita bezvodé – tuhé kosmetiky:

S udržitelností souvisí také rozmach kosmetiky v náhradních refill náplních, recyklovatelných obalech, obalech s vysokým podílem recyklátu a rodinných balení.

Dlouhodobě lze pozorovat také rostoucí zájem o veganskou kosmetiku s čistě rostlinným složením.

Mohlo by vás zajímat

Alkohol v kosmetice: Ano nebo ne?

Alkohol v kosmetice: Ano nebo ne?

23. 11. 2023 autor: Bára Čechová a vývojové oddělení

Přečíst
Dermokosmetika: Rozhovor s Ing. Martinem Homolkou – ředitelem vývojového oddělení Manufaktura

Dermokosmetika: Rozhovor s Ing. Martinem Homolkou – ředitelem vývojového oddělení Manufaktura

28. 5. 2024 autor: Bára Čechová a vývojové oddělení

Přečíst
Co znamená „anti-pollution“?

Co znamená „anti-pollution“?

26. 2. 2021 autor: Bára Čechová a vývojové oddělení

Přečíst

Přidejte se k nám

  • Akční nabídky, dárky k nákupu
  • 30 bodů do začátku :)
  • Body sbíráte na prodejnách i e-shopu
Registrovat se

Cookies

Manufaktura s.r.o. zpracovává vaše osobní údaje pomocí cookies, které jsou nezbytné pro správné fungování webu, optimalizaci výkonu a cílené nabídky. Můžete přijmout vše kliknutím na tlačítko Souhlasím se všemi cookies, případně změnit kliknutím na Nastavení nebo Cookies v zápatí webu. Pokud odmítnete, zpracujeme jen nezbytné cookies.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.