-20 % na Hvězdu měsíce: Toaletní voda Louka za 559 Kč

Udržitelná krása: co pro ni děláme?

UDRŽITELNOST aktuálně hýbe světem. Od počátku vzniku Manufaktury ji ctíme a vnímáme jako nezbytnou součást úspěšného podnikání. Co děláme pro životní prostředí? A proč koupit kosmetiku vyrobenou v Česku? To se dozvíte v rozhovoru s naší kreativní ředitelkou Bárou Čechovou.

Co v současné době Manufaktura dělá pro udržitelnost?
Myslím, že naším největším přínosem v této oblasti je to, že vyrábíme v Čechách, preferujeme lokální suroviny, využíváme jemné a šetrné receptury a velkou pozornost věnujeme otázce balení. S obaly všeobecně šetříme, využíváme papír, PET, sklo a jiné lehko recyklovatelné materiály, jednoznačně i v této oblasti preferujeme české dodavatele. Nikdy jsme nepracovali s plastovými nákupními taškami, využíváme české tašky z recyklovaného papíru a nabízíme i kvalitní bavlněné EKO tašky pro opakované použití. V únoru, po delší pauze ovlivněné restrikcemi spjatými s coronou, obnovujeme prodej koupelových solí na váhu „BEZ OBALU“ – tj. do vlastních nádob. Soustavně pracujeme na snížení energetické náročnosti naší výroby i prodejen. Ze „zbytků“ sprchových gelů a šamponů, které uvíznou v plnících linkách a nelze je využít pro plnohodnotné produkty, vyrábíme vlastní úklidový čisticí prostředek „Manučistič“.  Udržitelnou aktivitou je zajisté i náš přístup k designu prodejen - maximálně recyklujeme a vracíme staré věci zpět do života. Od samého počátku založení naší společnosti také podporujeme česká lidová řemesla. Samozřejmě minimalizujeme tiskoviny a elektronizujeme – účtenky, faktury, kartičky k věrnostnímu programu… Aktivit je mnoho a těší nás zavedení každé nové.

Co Manufaktura považuje v současné době v oblasti eko kosmetiky již jako samozřejmost?
Samozřejmostí je pro nás využívání obnovitelných přírodních surovin s preferencí lokálních – v našich recepturách najdete poctivé české pivo, moravské víno, karlovarskou vřídelní sůl, námi sbírané sedmikrásky, levanduli z Pálavy a další… Další významnou kapitolou jsou obaly - převážnou část jich vyrábíme v Čechách. Lahvičky v jihozápadních Čechách, tuby na jižní Moravě, krabičky kousek za Prahou, krásné dárkové obaly např. i v legendárním Kazetu v Přerově. Naše lahvičky obsahují již několik let 30 % recyklovaného plastu a podíl recyklovaného plastu jsme v našich lahvičkách v roce 2021 zvýšili na 50 %. Doposud se nám tak podařilo uspořit již 23 tun plastu. Obecně vždy přemýšlíme o obalu s ohledem na dopad na životní prostředí, netransportujeme v obalech vzduch, často využíváme papír…

Jakým směrem se Manufaktura rozhodla jít v oblasti udržitelné krásy?
Udržitelnost
je v naší společnosti velkým tématem, které je nedílnou a pravidelnou součástí většiny porad a strategických rozhodnutí. Za jeden z nejdůležitějších přínosů v oblasti udržitelné krásy považujeme v našem případě lokální původ. Našim zákazníkům nabízíme špičkové produkty na světové úrovni, vyrobené v Česku, a tím nabízíme kvalitní alternativu trendovým zahraničním produktům, které jsou k nám zbytečně importovány přes celou planetu.

Proč dát při koupi přednost české kosmetice?
Obecně mě těší, že trend nákupu lokálních produktů je v naší zemi na vzestupu. Mnohem více se zajímáme o pozadí vzniku produktu a příběhy s ním spjaté. Proč si zvolit lokální kosmetiku? Omezíte svou uhlíkovou stopu a podpoříte místní výrobce (nejen samotné kosmetiky, ale i dodavatele obalů a surovin). Máte také výrazně vyšší šanci na ověření její kvality. U nás v Manufaktuře jsme ve velmi úzkém kontaktu s našimi zákazníky, na jejichž zvídavé dotazy často i do pouhých pár hodin odpovídají přímo specialisté z našeho vývojového oddělení.

Má Manufaktura v sortimentu nějakou EKO novinku, která stojí za zmínku?
Před Vánoci jsme představili Revitalizující a hydratační tuhý EKO šampon z kolekce Meruňka, na kterém jsme pracovali více než 2 roky – tak, aby byl nejen EKO, ale i bez výhrad funkční. Je výjimečný tím, že na rozdíl od běžných šamponů obsahuje pouze 6 % vody, vydrží až 50 umytí a po jeho vypotřebování nevzniká žádný zbytečný odpad. Jeho výjimečně šetrná receptura bez konzervantů, sulfátů a silikonů s 98,80 % ingrediencí přírodního původu obsahuje cenné přírodní oleje (mandlový a meruňkový olej), bambucké máslo, extrakt z mořské řasy, ovesný beta-glukan a glycerin.

Proč je podle Tebe důležité měnit kosmetické produkty za udržitelnější a „zelenější“? Do jaké míry je to v komerční produkci možné?
Příklon k udržitelným a zeleným produktům v komerční produkci možný je. Je potřeba počítat s tím, že je pracnější a dražší, zároveň má však vyšší potenciál získat věrné zákazníky a spokojené zaměstnance, kteří ocení, že pracují v ohleduplné společnosti. Je velmi zajímavé, že v dnešní době dokáží právě komerční firmy výrazně upozornit prostřednictvím svých produktů a kampaní na problémy v oblasti životního prostředí. Je skvělé, že udržitelnost se pomalu stává nedílnou součástí podnikání. Je však potřeba dávat pozor na tzv. greenwashing a všechny informace si ověřovat z více zdrojů. Typickým příkladem nešťastného kroku v oblasti EKO kosmetiky je využívání bioplastů… Problematika ekologie a udržitelnosti je natolik komplikovaná, že jsme museli na tuto oblast vyčlenit speciální část úvazku jedné z našich kolegyň ve vývojovém oddělení – tak, abychom dokázali sledovat všechny trendy a především díky diskusím s odborníky a vnímáním různých úhlů pohledu zhodnocovat jejich skutečný pozitivní dopad na ekologii.

Co podle Tebe musí mít značka, aby uspěla v silné konkurenci, která tu v oblasti eko/organické/přírodní kosmetiky je?
Musí se stále dívat vpřed, být opravdová, poctivá, nápaditá… Musí si vyhradit čas na neustálé sledování vývoje v oblasti ekologie a udržitelnosti a rozhodnutí činit rozvážně na základě sofistikovaných zdrojů a ne ukvapeně na základě módních vln. Nesmí zklamat své zákazníky, naopak je potřeba jim stále přinášet radost… Za mimořádně důležité také považujeme to, v jakém prostředí a v jaké atmosféře značka tvoří, vyrábí, prodává… Jsme přesvědčení, že v našem případě jsou základním kamenem úspěchu dobré mezilidské vztahy a láska k Manufaktuře…

Prozradíš nám, co nového v oblasti udržitelnosti Manufaktura chystá v roce 2022?
Zajímavých EKO projektů máme rozpracovaných hned několik a prozatím nevíme, které z nich bude možné doopravdy realizovat. Zajímáme se o rozšíření nabídky tuhých šamponů a náhradních náplní, zjišťujeme možnosti zpětného odběru a následné recyklaci další části obalů, uvažujeme o rozšíření bezobalového sortimentu a také o vývoji ještě šetrnějších výrobků. Těšíme, co nám rok 2022 přinese.

Více o udržitelnosti v Manufaktuře se dozvíte ZDE

Informace o tom, jak zpracováváme a chráníme Vaše osobní údaje, najdete na stránce Ochrana osobních údajů.