Naše prodejny jsou otevřeny, využijte osobní odběr zdarma! Dnes 2 + 1 na toaletní vody  a Luxusní dárky za snové ceny.

Jak vypadá práce snů?

„Manufaktura je má srdcová záležitost, práce snů…“, říká kreativní ředitelka Bára Čechová. Zeptali jsme se Báry, jaká je její cesta s Manufakturou, co její práce obnáší a jak se tvoří skvělá kosmetika…

Jaké byly tvé začátky v Manufaktuře?

V Manufaktuře jsem začínala už během mých studií cestovního ruchu na pozici prodejní asistentky v krásném obchodě uprostřed staré Prahy. Inzerátu jsem si tehdy všimla na výloze roztomilé mýdlárny při noční procházce Nerudovou ulicí. O pár dní později jsem již vesele konverzovala o šustí panenkách, dřevěných hračkách či voňavých mýdlech s turisty z celého světa a po večerech se pak skvěle bavila v okolních staropražských podnicích s báječnými kolegyněmi, které jsem v práci poznala a s nimiž se přátelím a pracuji dodnes.

Co bylo dál?

Po dokončení školy mi bylo nabídnuto, abych posílila marketingové oddělení a pomohla s projektem kosmetiky Manufaktura, která tehdy hledala svou cestu, neváhala jsem ani vteřinu. Do Manufaktury jsem se totiž zamilovala od prvního dne, kdy jsem do ní vkročila. Od té doby uplynulo již mnoho let a ta láska stále trvá. Téměř každé ráno cestou do práce myslím na to, jaké štěstí jsem tehdy měla.

Právě Ty jsi v té době přišla s myšlenkou domácích lázní. Jak Tě to napadlo?

Na přelomu tisíciletí už nás konkurence začala trošku dobíhat, přírodní ingredience začaly být v kurzu. Hledali jsme tedy nový směr, jak se odlišit. Protože jsem vyrůstala v Karlových Varech, měla jsem blízko k lázeňství. K myšlence domácích lázní mě přivedlo téma mé bakalářské práce, ve které jsem sledovala přístup k lázeňství v čase. Jednoznačně z ní vyplynulo, že jsou pryč doby, kdy lidé běžně odjeli na tři týdny do lázní. Teď máme čas maximálně na prodloužený wellness víkend. Je škoda, že lidé zapomínají na odpočinek, který je pro zdraví a duševní pohodu tolik důležitý. Tak mě napadlo, vytvořit pro zákazníky návody, jak si udělat takové malé lázně doma.  Dopřát si během dne aspoň chvilku pro sebe, protože když je člověk v pohodě, je příjemný i vůči okolí.

 

Proč Manufaktura tolik upřednostňuje přírodní a české ingredience?

V Manufaktuře milujeme a jednoznačně preferujeme lokální ingredience. Používání přírodních materiálů je pro mě nekonečným zdrojem nápadů. Jsou to ingredience známé z historie a odzkoušené stovkami let… Různé světové firmy nám nabízí nejrůznější super moderní ingredience, které jsou určitě funkční, ale my se snažíme opírat především o českou přírodu. V pivní kosmetice je obsažen vysoký podíl lahodného benešovského piva Ferdinand, ve vinné kosmetice víno z jihomoravského rodinného vinařství Pfeffer, karlovarská kosmetika je obohacena o tamější blahodárnou vřídelní sůl, sedmikrásky jsou nasbírané na našich krásných loukách a zahradách.

 

Testuješ výrobky také sama na sobě?

My všichni je testujeme! Členové našich rodin, občas i vedoucí našich obchodů. Všichni se na vývoji rádi podílí. Pro nás to jsou cenné postřehy, které do vývoje zapracováváme. Zaměstnanci pak mají k výrobkům bližší vztah, protože je opravdu znají.

 

Jak dlouho trvá, než se přípravek dostane na trh?

Jeho vývoj může trvat i rok dva. Líbí se mi, že pracujeme i s emocemi a vzpomínkami. Například pro témata našich limitovaných edic nás inspirují dětské vzpomínky na prázdniny na venkově – babiččina jahodová šťáva, meruňkový koláč…  Když se řekne okurka, hodně z nás si vybaví svou maminku, jak si kdysi kladla okurkové slupky na obličej, aby měla jemnější pleť. Když pak zákazníci vidí naši kosmetiku s výtažkem z okurky, je jim hned jasné, že bude mít příznivé účinky. Účinky mnohých tradičních českých ingrediencí mají zákazníci v povědomí.

Jak produkty vznikají?

První je samozřejmě nápad. Inspiraci získávám hlavně při pobytu v přírodě nebo na mé zahrádce. Něco mě napadne a už mi to vrtá v hlavě, proto běžím k herbáři. Tam zjišťuji, jaké má daná rostlinka účinky a v čem je výjimečná. Vše proberu s vývojáři a začnou se shánět ingredience.

 

Jak je to dál?

Pak už vše přeberou naši odborníci ve výrobě, která sídlí na okraji Prahy. Vývojáři a vývojářky, kteří přesně vědí, jak co namixovat, v jakých koncentracích, co s čím smíchat, jak nakombinovat s vitamíny a podobně.

 

Vypadá to jako hračka. Co je na tom nejtěžší?

Čím sofistikovanější jsou naše výrobky a ingredience, tím pracnější je poskládat stabilní recepturu, práci nám navíc ztěžuje velmi vysoký obsah přírodních surovin. Často se také zasekneme na hledání parfému, protože vůně je při výběru pro zákazníka rozhodující. Každá žena, která přijde, tak si nejdřív k výrobku přičichne. I když je tam napsáno, že je třeba neparfemovaný.

V oblasti kosmetiky je na trhu poměrně veliká konkurence, jak se s ní vypořádáváte?

Jedinou cestou, jak se s konkurencí vypořádat, je být stále o krok napřed, neusínat na vavřínech, důsledně dodržovat kvalitu výrobků, na kterou jsou naši zákazníci zvyklí, a zároveň je neustále překvapovat novinkami. To se nám již mnoho let daří především za pomoci oblíbených limitovaných edic, které uvádíme 2x ročně – pro jarně-letní a podzimně-zimní sezónu.

 

V sortimentu jsou kromě kosmetiky i různé čaje, svíčky, krabičky, hrnky. I to je české?

Od samého počátku intenzivně podporujeme české řemeslníky a výrobce. V sortimentu všech našich prodejen proto najdete tradiční český porcelán z Dubí, přírodní aromatické svíčky z jižní Moravy, krásné dárkové krabice z úžasné firmy KAZETO, zdravé a lahodné přírodní sirupy od výrobce Kitl z Jizerských hor, nádherné šperky do šperkařky Iwy Winterové, keramické mýdelníky a aromalampy z malé pražské dílny Keramos, originální keramické autorské doplňky od výtvarníka Petra Lady, zubní kartáčky od tradiční pelhřimovské firmy SPOKAR, skleněné pilníky vyrobené v tradičním sklářském regionu - v Novém Boru, bavlněné nákupní tašky od české společnosti ROLSIT a mnoho a dalších produktů vznikajících v tuzemských dílnách, rodinných firmách i větších společnostech, se kterými s radostí a nadšením dlouhodobě spolupracujeme.

 

Máš nějaký vzor, ikonu, zdroj inspirací? 

Největším vzorem je pro mě historie, musím však být v obraze i v současném světě kosmetiky. Rádi se proto jezdíme dívat například na známý kosmetický veletrh do Boloně, který si stále drží vysokou úroveň.

Prozraď nám na závěr, co Tě těší ve volném čase?

Nepotřebuji v životě hromadit věci, dávám přednost zážitkům; proto několikrát ročně vyrážíme s partnerem za hranice všedních dnů. Rádi cestujeme. Před úprkem za památkami a přírodními úkazy dáváme přednost nasávání místní atmosféry. V životě i během cestování je pro mě nejdůležitější pohoda. Kromě cestování mě baví také knihy a další radost mi přináší zahrádka, kterou máme uprostřed Prahy, v jedné miniaturní zahrádkářské kolonii. Je fajn jít z domova na zahradu během týdne a rýpáním v hlíně si odpočinout od přemýšlení. Nejsem nijak zvlášť šikovnou pěstitelkou, například můj způsob sázení brambor či česneku již mnohé pobavil, ale těší mě to.

Napsat komentář

Informace o tom, jak zpracováváme a chráníme Vaše osobní údaje, najdete na stránce Ochrana osobních údajů.